fbpx
Η Ιφιγένεια Θεοδώρου σε α’ πρόσωπο

Η Ιφιγένεια Θεοδώρου σε α’ πρόσωπο

Από μικρή ήμουν περιτριγυρισμένη από βιβλία κάθε λογής, ο πατέρας μου ήταν πρώτης τάξεως παραμυθάς, ανακάτευε στις αφηγήσεις του δικές του επινοήσεις με ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα. Στην εφηβεία μου ήθελα να γίνω δημοσιογράφος. Μπήκα στη Φιλοσοφική Θεσσαλονίκης. Δεν έγινα δημοσιογράφος, ούτε καθηγήτρια. Επέλεξα να ακολουθήσω τον διπλωμάτη άντρα μου και δεν το μετάνιωσα. Πραγματοποίησα το όνειρό μου να ταξιδεύω και να γράφω ιστορίες. Τα βιβλία μου περικλείουν εμπειρίες από τους τόπους όπου ζω, μυθοπλασία ζυμωμένη με αληθινούς χαρακτήρες και ιστορικά γεγονότα κάθε περιοχής. Πίσω από αυτό κρύβεται η ανάγκη μου να μοιράζομαι καθετί καινούργιο που γνωρίζω, να συνεχίσω να λέω ιστορίες όπως αυτές που άκουγα.

Γνώρισα την Αλυκή της Θάσου πριν από πολλά χρόνια. Μια χερσόνησος, ένα αρχαίο λατομείο μαρμάρου, ερείπια ναών και πρωτοχριστιανικών εκκλησιών, τέλειος συνδυασμός ομορφιάς και ιστορίας. Μια γλώσσα από μάρμαρο που βουτάει στη θάλασσα. Είχα λοιπόν τον τίτλο. Ένας παράδεισος «βιασμένος» από την ανθρώπινη απληστία, αφού η εξόρυξη του μαρμάρου συνιστά βία ανεξάρτητα από το κάθε περίτεχνο αποτέλεσμα. Κακοποιημένος και από τη σημερινή ραγδαία τουριστική ανάπτυξη, που απειλεί να καταστρέψει τη φυσιογνωμία του τόπου. Είχα και το θέμα. Όμως ένα θέμα δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος που φιλοδοξούσε να μεταμορφωθεί σε μυθιστόρημα χρειαζόταν χαρακτήρες και πλοκή, όλα ικανά να αντιπαρατεθούν στο κύριο θέμα της αφήγησης, που ήταν η βία ενάντια στο περιβάλλον. Να λοιπόν και ο παραλληλισμός ανάμεσα στη βία έξω και μέσα στο σπίτι.

Η Γλώσσα από μάρμαρο σηματοδοτεί τη στάση ζωής που επιλέγουν οι ήρωες, τη σιωπή είτε πρόκειται για την τουριστική εκμετάλλευση του τόπου τους, είτε πρόκειται για την κακοποίηση σωματική ή ψυχολογική που παραμένει μέχρι και σήμερα κρυμμένο μυστικό. Ο στενός επαρχιακός περίγυρος, μπολιασμένος με χιλιάδες στερεότυπα, οι ελπίδες των ντόπιων να αλλάξουν ζωή πουλώντας τις περιουσίες τους, η αστείρευτη πλεονεξία των «ξένων» που διαβλέπουν το επιχειρηματικό μέλλον τους να εκτοξεύεται, αποτελούν πτυχές της ιστορίας που, σε συνδυασμό με τις ιστορικές πληροφορίες για την περιοχή, αποτέλεσαν τον καμβά του βιβλίου. Οι διδακτορικές διατριβές των Γάλλων αρχαιολόγων που κάνουν ανασκαφές στην Αλυκή εδώ και χρόνια με βοήθησαν για το ιστορικό υπόβαθρο του βιβλίου.

Ένα στοίχημα που το κερδίσαμε μαζί, γιατί εκείνο που προβάλλει από την ιστορία είναι η αγάπη για τον γενέθλιο τόπο, που κάποιοι ακόμα αρνούνται να τον ξεπουλήσουν με αντίτιμο το εύκολο κέρδος, η αγάπη για τον διπλανό μας όταν τον βλέπουμε να υποφέρει βουβά, η αγάπη για τον ίδιο μας τον εαυτό και η αυτοεκτίμηση, που θα μας δώσουν τη δύναμη να βρούμε τον δρόμο προς τη λύτρωση.

Όμως ήταν μεγάλο στοίχημα να προβάλω αυτόν τον πανέμορφο τόπο χρησιμοποιώντας ως κεντρικό θέμα τη βία, χωρίς να προσβάλω τους ανθρώπους της Αλυκής που με συντρόφευσαν για έξι καλοκαίρια κι από τους οποίους άντλησα πληροφορίες για τη ζωή στο νησί. Ένα στοίχημα που το κερδίσαμε μαζί, γιατί εκείνο που προβάλλει από την ιστορία είναι η αγάπη για τον γενέθλιο τόπο, που κάποιοι ακόμα αρνούνται να τον ξεπουλήσουν με αντίτιμο το εύκολο κέρδος, η αγάπη για τον διπλανό μας όταν τον βλέπουμε να υποφέρει βουβά, η αγάπη για τον ίδιο μας τον εαυτό και η αυτοεκτίμηση, που θα μας δώσουν τη δύναμη να βρούμε τον δρόμο προς τη λύτρωση. Το τοπίο διασώζεται, η συνένοχη σιωπή του περίγυρου μπορεί να σπάσει, σαν μάρμαρο, και μέσα από τα κομμάτια του θα αναδυθούν οι μορφές δυο γυναικών που συνυπάρχουν στο μυθιστόρημα ως δυνάμεις, αξίες και ιδέες αντίρροπες. Η γυναίκα-ψάρι, που βουτάει στον βυθό της σιωπής της, και η γυναίκα-πουλί, που βγάζει φτερά και δραπετεύει. Καταλύτης στην ιστορία ο Σάββας, εραστής της γενέθλιας γης, που ζει αποτραβηγμένος στην Αλυκή εκτίοντας ισόβια για τον ανεκπλήρωτο έρωτά του, και ο έρωτας που σαν υπόγειο ρεύμα, σαν ζωογόνος θάλασσα θα φέρει την ανατροπή στις ζωές των ηρώων. Και βέβαια η θάλασσα, αυτό το δυνατό στοιχείο της φύσης, είναι ο απόλυτος κυρίαρχος. Η θάλασσα σύντροφος και συνένοχος στην εκούσια φυλάκιση του Σάββα, στην περιπλάνηση και στον αέναο νόστο της Ελένης, στο σιωπηλό μαρτύριο της Τούλας. Κι αν η μνήμη, σαν μάρμαρο από εκείνα που ξεθάβουν ακόμα οι αρχαιολόγοι, πληγώνει τις ζωές τους, η θάλασσα είναι εκεί, δική τους κολυμβήθρα του Σιλωάμ για τα ανείπωτα ανομήματά τους, που ξεπλένει και γιατρεύει πανάρχαια τραύματα, δικά τους και του τόπου τους.

 

Γλώσσα από μάρμαρο
Ιφιγένεια Θεοδώρου
επιμέλεια σειράς: Ελένη Γκίκα
Διάπλαση
328 σελ.
ISBN 978-960-567-151-8
Τιμή €15,50
001 patakis eshop

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΕ Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
Αντώνης Ε. Χαριστός

Τρούμπα· ένα όνομα στο οποίο περικλείονται κοινωνιολογικοί όροι, εμπειρίες, ο ρόλος του νόμου, οι ταξικές διαφοροποιήσεις, η επιφάνεια των πραγμάτων, αλλά και η ουσία των ανθρωπίνων σχέσεων, από την...

ΣΕ Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
Νικόλαος Ζαχαριάς

Με την ευκαιρία της παρουσίασης των δυο νέων συλλογικών τόμων, Αρχαιομετρία. Απόλυτες χρονολογήσεις και αναλύσεις  και Πολιτιστική κληρονομιά και νέες τεχνολογίες  των Εκδόσεων Παπαζήση, επιτρέψτε μου να κάνω δύο παρατηρήσεις και...

ΣΕ Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
Βίλια Χατζοπούλου

Το μυθιστόρημά μου ξεκίνησε ως βίωμα. Πολύ νεότερη, περνούσα τα καλοκαίρια μου έξω, σε παραλίες ερημικές. Με τον σύντροφό μου αναζητούσαμε ένα συγκεκριμένο είδος παραλίας, καθώς επιθυμούσαμε να...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.